چرا باید سرعت سایت را جدی بگیریم؟

چرا باید سرعت سایت را جدی بگیریم؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه
فهرست مقاله:

در بازار امروز فضا به‌شدت رقابتی است و اگر سایت شما سرعت پایینی داشته باشد، کاربرانتان را از دست خواهید داد. به این نکته حتماً توجه داشته باشید که مطالعات نشان می‌دهد اگر سرعت بارگذاری سایت ۰.۱ ثانیه زودتر باشد، تعداد درخواست‌ها به‌طور متوسط ۱٫۱ درصد و اگر ۰.۵ ثانیه سریع‌تر باشد هم ۷ درصد بیشتر است.

بنابراین زمانی که کاربر برای بارگذاری صفحه‌ای صبر می‌کند، احتمال دارد عصبانی شود یا اصلاً صفحه را بارگذاری نکند.

 در ادامه چند دلیل برای اهمیت سرعت سایت ذکر می‌کنم:

  1. کاربران انتظار بارگذاری سریع‌تر محتوا را دارند.
  2. گوگل الگوریتمش را بر اساس جهت‌دهی به سایت‌های سریع‌تر تنظیم کرده است.
  3. سایت‌های کند کاربران را از دست می‌دهند و تعامل کمتری دارند.
  4. تجربه کاربری ضعیف‌تر منجر به کاهش بازدید و فروش می‌شود.

خلق تجربه لذت‌بخش

خلق تجربه لذت‌بخش برای مخاطب

یکی دیگر از دلایل مهم اینکه باید سرعت سایت را جدی بگیریم، تأثیر آن بر تجربه کاربری است. اگر سایتی کند باشد، کاربران به‌سختی می‌توانند وظایف موردنظرشان را انجام دهند. ممکن است در پر کردن فرم، خرید کالا یا حتی انجام جستجو دچار مشکل شوند. این هم تجربه‌ای ناخوشایندی برای آن‌ها ایجاد می‌کند و احتمال دارد بعداً به سایت شما بازنگردند.

از طرف دیگر، سرعت بارگذاری صفحات مهم است تا کاربر بتواند به‌سرعت اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کند. زمانی که صفحه‌ای به‌طور کامل بارگذاری شود، اما کاربر مجبور باشد زمان زیادی صرف بارگذاری عناصر داخلی آن کند، تجربه او ناامیدکننده خواهد بود.

یکی از دلایل مهم این است که سرعت سایت بر تعامل با آن تأثیر می‌گذارد. هرچه سایت با سرعت بیشتری بارگذاری شود، کاربران بیشتری حاضرند محتوای آن را مصرف کنند یا با آن تعامل داشته باشند.

مثلاً میزان بازدید از پست‌ها، دیده شدن تبلیغات و ویدیوها، شرکت در فعالیت‌های سایت مانند نظرسنجی و پرسش ‌و پاسخ زمانی بیشتر خواهد بود که سرعت بارگذاری صفحات بالا باشد.

علاوه بر این، سرعت بارگذاری محتواهای مختلف مانند تصاویر بزرگ، ویدیوها، نقشه‌ها و… نیز اهمیت دارد. اگر مثلاً یک تصویر بزرگ در سایت بارگذاری شود ولی طول بکشد، تجربه کاربر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

از سوی دیگر علاوه بر مسئله خلق تجربه کاربری لذت‌بخش، عوامل فنی متعددی وجود دارند که باید درزمینه‌ی بهینه‌سازی سرعت سایت مورد توجه قرار گیرند. از جمله انتخاب مجموعه مناسب محتوایی، تنظیم کانفیگ هاست مناسب، رعایت استانداردهای ایمنی، جابجایی سایت به هاست سریع‌تر و… مواردی هستند که در زمینه‌ی عملکرد سایت تأثیرگذارند.

تجربه شخصی خودم

یادم می‌آید وقتی شروع به فعالیت درزمینه‌ی دیجیتال مارکتینگ کردم، یکی از نکاتی که در آموزش مربیانم تأکید داشتند عامل سرعت سایت بود. اولین پروژه‌ای که انجام دادم هم برای یک سایت فروشگاهی بود که سرعت بارگذاری صفحاتش به‌شدت پایین بود.

برای رفع این مشکل تحقیقات زیادی کردم تا بتوانم نکاتی را به صاحبان سایت منتقل کنم. آن‌ها هم با اجرای پیشنهاد‌های من مانند بهینه‌سازی تصاویر، کاهش اسکریپت‌های اضافی و مهاجرت به سرور جدید قادر شدند سرعت را ۳ برابر افزایش دهند!

این تجربه به من نشان داد که اهمیت سرعت برای کسب‌وکارهای آنلاین چقدر حیاتی است. به‌طورکلی من معتقدم با توجه به روزآمد شدن تکنولوژی و افزایش انتظارات کاربران، سرعت سایت یکی از عوامل مهم تبلیغاتی و فروش است.

چند ابزار مفید برای تست و بهینه‌سازی سرعت سایت

  • Google PageSpeed Insights: ابزاری مفید برای تجزیه و تحلیل عملکرد سایت و دریافت پیشنهاد‌های بهینه‌سازی
  • GTmetrix : تست‌های جامعی برای سرعت، عملکرد از نظر سئو و تجربه کاربری ارائه می‌دهد
  • Pingdom : نظارت بر دسترس‌پذیری و سرعت سایت به‌صورت realtime
  • Y-Slow: ابزاری از یاهو برای شناسایی و برطرف کردن موانع عملکرد در سایت

ابزار تست سرعت سایت

چند ویژگی‌ یک ابزار تست سرعت سایت

  1. تست از قاره‌ها و کشورهای مختلف: برای درک تجربه واقعی کاربران در جهان
  2. گزارش‌های تحلیلی: برای شناسایی نقاط ضعف و اولویت‌بندی بهینه‌سازی‌ها
  3. تست بار و بازدید: برای اطمینان از کارایی سایت تحت بار بالا
  4. تست بخش‌های مختلف: مثل صفحات، اسکریپت‌ها، فونت‌ها، تصاویر و…
  5. به‌روزرسانی مستمر: برای پشتیبانی از تغییرات فناوری
  6. امکان مقایسه: با وضعیت قبلی برای اندازه‌گیری پیشرفت
  7. قابلیت اشتراک‌گذاری نتایج: برای بحث و همکاری با تیم

همچنین از ویژگی‌های زیر می‌توان در ابزارهای تست کمک گرفت:

  1. اندازه‌گیری زمان بارگذاری صفحه با ابزار Waterfall: برای تعیین بخش‌هایی که باعث تأخیر می‌شوند
  2. آنالیز Core Web Vitals از جمله:  LCP، FID ، CLS  بهبود تجربه کاربری اولیه
  3. گزارش DNS، اتصال‌ها، بارگذاری صفحه، تقاضاها: برای تحلیل عملکرد کلی
  4. تست‌های تکرارپذیر: جهت مقایسه پیشرفت پس از بهینه‌سازی
  5. حالت آزمایشی: برای امتحان کدها بدون تأثیر بر کاربران
  6. گزارش‌های بصری شامل دیاگرام‌ها: به‌منظور کمک به تحلیل سریع

نکاتی که در این مقاله ذکر کردم تنها بخشی از تلاش برای به اهمیت نشان دادن سرعت سایت بود. امیدوارم بتواند به شما کمک کند تا برای بهینه‌سازی سایت‌تان گام بردارید. با اجرای راهکارهای مطرح شده در این مقاله می‌توانید یک تجربه گرافیکی فوق‌العاده برای کاربران خود رقم بزنید.

در کل می‌توان گفت سرعت عامل مهمی در تعامل‌پذیری، تجربه کاربری مطلوب و در نهایت موفقیت تجاری سایت است که نباید دست‌کم گرفته شود پس هر کاری می‌توانید برای رفع موانع سرعت سایت‌تان بکنید و وقتتان را صرف بهینه‌سازی سایتتان کنید تا در این رقابت سخت بتوانید پیروز شوید.

0 / 5. تعداد آرا: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه برای این مقاله ثبت شده است
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فقط چند ثانیه تا دانلود فاصله دارید...